Ruines in het zand

14 september 2023 - Huanchaco, Peru

‘It’s all about the money, money’. En dan eerst naar links, dan naar rechts en dan draaien we een rondje. Rudy, Zaby en ik oefenen nog één keer alvorens ons amusante dansje voor de eeuwigheid wordt vastgelegd. Misschien is onze choreografie niet perfect, de achtergrond is dat wél; we bevinden ons bij de archeologische site van Chan Chan.

Muren van wel acht meter hoog domineren de kale zandvlakte vlakbij de oceaan. Resten van een enorm paleis doemen op wanneer de gids de site tot leven wekt met gedetailleerde beschrijvingen over het leven en de cultuur van de Chimu, die hier van de 9e tot 14e eeuw leefden.

Ze hadden geen schrift, hun stad werd door de Inca’s veroverd in de veertiende eeuw, en nog geen eeuw later stond Pizarro voor de deur (die meteen maar alles leegroofde en omsmolt) Er zijn dan dus ook geen vroege ooggetuige verslagen over dit oude volk aan de zee, waardoor Chan Chan en het leven van de Chimu een beetje in mysterie gehuld blijft.

Ik adem geschiedenis in en puur geluk uit. De stilte, de schoonheid van dat wat over is gebleven van machtige pre-Colombiaanse beschavingen maakt me altijd een beetje sprakeloos.

Onze gids was geweldig, gepassioneerd, een wandelende Chimu encyclopedie. En ja, natuurlijk sluiten we het bezoek graag af met een dansje voor haar volgers op TikTok. No problema.

En zo kwam een einde aan ons bezoek aan de kurkdroge kust van Peru. Een reis die was begonnen in Lima alwaar we bij het verlaten van de binnenstad ook al ruines in het zand hadden gezien. Oneindige, bewoonde ruines van beton, stof, afval. Van bittere ellende, van pure armoede. Ook dat is Zuid-Amerika.

Twee dagen in Huanchaco doorgebracht, een alleraardigst surfstadje inclusief pier en strandboulevard. Er zijn nu meer hotels en restaurants dan toeristen, het is laagseizoen. Dat heeft ook wel wat. Interessanter is misschien nog wel het gedeelte waar sowieso geen toeristen komen; de stille straatjes achter de boulevard, de overdekte markt, het kerkje bovenop de heuvel…

Goed, tijd om de rugzakken te pakken en verder te reizen naar het koloniale Cajamarca, hoog in de Andes. De plaats waar de laatste Inca-koning zijn einde vond tijdens een misselijk onderonsje met Pissarro.

Wordt vervolgd

1. Marjo:
    14 september 2023
    Zul je wel blij zijn om uit het zand naar het groen van de Andes te vertrekken!!! Heerlijk koel!!
  2. Rudy en Rivka:
    17 september 2023
    Ja, dat klopt! We zijn intussen alweer een stuk verder, wat Andespieken gepasseerd en nu in een heel klein Andesdorpje, Leymebamba. Ik ga er nog een stukje over schrijven :-) (in het Nederlands!). Heel mooi…
  3. Cauffman poncelet mclaire yves samuel:
    15 september 2023
    Bonne continuation dans votre periple...ainsi que votre arrivée dans les Andes⛰️... vivement.... d autres 📷
    Bisou💋💋💋
  4. Nathalie Berginc:
    17 september 2023
    Belles photos. Bonne continuation à vous...et profitez de touts ces magnifiques moments.
  5. Rudy en Rivka:
    17 september 2023
    Merci cousine. Nos textes et les photos ont beaucoup de peine à décrire les moments qu’on vit en ce début de périple. Normal !! Demain on s’en va vers Chachapoyas,à la découverte du royaume perdu des chachapoyas. Le voyage va être court. Ouf . Bien le bonjour à vous deux.
  6. Rudy en Rivka:
    17 september 2023
    Merci ma soeur. Plein de bonnes choses à vous aussi ! On s’en va demain vers Chachapoyas et le peuple perdu des nuages. J’espère vous envoyer prochainement un autre petit texte pour vous faire part de nos émotions. Mille bisous à vous trois 🥰
  7. Rudy en Rivka:
    27 september 2023
    Salut cousine. Je pense qu’il y a un problème avec ton adresse mail pour que tu puisse nous suivre. On voit que tu essaie mais qu’il y a un souci. Sommes à Yurimaguas, et on espère embarquer demain pour Iquitos. On t’embrasse.
  8. Nathalie Berginc:
    29 september 2023
    Coucou je viens de me connecter sans difficulté ajd..j espère tout va bien? Vous avez eu une grève j ai cru lire. Vous avez eu votre vol à 5h du matin? Bisou a vous deux