70 skeletten en een nieuw Covid vaccin

10 september 2023 - Barranco, Peru

‘Belga’. Rudy zegt het zo helder en kordaat dat ik het bijna uitproest. De gids glimlacht onhandig en vervolgt zijn betoog over de kunst in het San Fransisco klooster te Lima en de gelijkenis met het werk van de Duitse schilder Rubens. Eh, Duits??? Het maakt niks. Natuurlijk is de rondleiding door het klooster heel interessant, maar laten we elkaar geen mietje noemen; iedereen komt uiteindelijk toch voor de 70.000 skeletten die zich in de catacomben onder de kerk bevinden en die we zo gaan zien. Yes!

Tot in het begin van de 19e eeuw werden de Limanezen, Limaers, Limazen, whatever, onder de kerk begraven, een kerkhof bestond niet. De stank van al die kadavers was niet te harden, dus zijn ze er, zeventig duizend lijken verder, maar eens mee gestopt. Van de beenderresten en doodshoofden hebben ze hele mozaïeken gemaakt, wel zo macaber en ook zo grappig tegelijkertijd.

Na het bezoek slenteren we nog wat door het saaie stadscentrum, waar buiten het genoemde klooster en het Plaza de Armas, niet zo heel veel spannends te zien is. Lima was 25 jaar geleden niet zo mijn ding en is dat nu weer niet.

Kathedraal Lima centrum

Gelukkig ligt ons hotel buiten het centrum, in Barranco, de vrolijke kunstenaarsbuurt met haar kleurrijke straten en levendige horeca. Begin 20e eeuw was het een luxe badplaats, en veel van de prachtige optrekjes uit die tijd hebben de steen des tijds aardig overleefd. Enorme villa’s die nu meer dan eens omgedoopt zijn  tot theaters, culturele centra en kunsthuizen worden afgewisseld met leuke kleurrijke straten, voornamelijk laagbouw. Tel hier een aardig historisch plein, geweldig uitzicht op de pacific én een praatgrage bevolking bij op en voilà, alle ingrediënten aanwezig voor een geweldig begin van onze reis.

BarrancoBarrancoBarranco

Oh ja, en natuurlijk de pisco sour, de verse fruitsapjes, het lekkerste ijs ter wereld, heerlijk eten in het algemeen én het COVID 19 vaccin. Vaccin? Huh? Is de pleures hier weer uitgebroken? Nein, het is de naam van een nieuwe cocktail, en aangezien Rudy nog wel een vaccin kon gebruiken…

Rudy neemt zijn COVID vaccin

Goed, time to move! Morgen vertrekken we naar het Noorden, naar Huanchaco, een kustplaats tien bus-uren verderop. We willen er de ruïnes van Chan Chan (yes, zoals dat liedje van de Buena Vista Social Club) bezoeken alvorens verder te reizen richting Andes.

To be continued!

1. Marjo:
    11 september 2023
    Oh ik zie ze nog liggen een kunstwerk van schedels, prachtig om te zien! Het kunstenaars wijkje hebben we toen niet gezien lijkt me wel heel gezellig! Veel plezier
  2. Rudy en Rivka:
    11 september 2023
    Ja, en nu gooien mensen muntjes op die schedels, in de hoop dat het geluk brengt! Zo dom. Daar is het klooster niet blij mee, want dat verbrijzelt de schedels alsnog. Barranco was echt een leuke buurt, heel levendig, veel kunst en cultuur. Veel mooie muurschilderingen ook….
  3. Cauffman poncelet mclaire yves samuel:
    Y a le Pastis 51 et .... le cocktail covid 19 ...moi je vote pour le jet 27 🍸
  4. Rudy en Rivka:
    13 september 2023
    Excellente idée ! Bisous à vous trois de notre part !
  5. Nathalie Berginc:
    13 september 2023
    Bon voyage à vous. Je viens seulement de me connecter à votre site. J aime beaucoup..profitez bien. Bisou
  6. Rudy en Rivka:
    14 september 2023
    Un tas de bisous latinos à vous deux de notre part ! J’espère que tout est ok. Demain on s’en va vers Cajamarca. On quitte le pacifique pour tranquillement rejoindre les Andes.