Smeulende autobanden en brandende olievaten

3 oktober 2023 - Iquitos, Peru

Het wilde dier onder ons bed, ons hele grote bed, wilt niet verkassen. Ik zucht. Net vandaag ben ik op mijn ‘paasbest’. Een warme douche genomen, versgewassen kleren aan en zelfs mijn oogschaduw zit nog waar ie hoort te zitten, op mijn ogen in plaats van eronder (een hele opgave in de Amazone, zelfs waterproof make-up loopt uit). Ik heb dus geen zin om nu, nog net niet in gala-outfit, onder het bed te kruipen om het wilde beest te verjagen. Zouden ze bij de nachtwinkel Sheba hebben? Uiteindelijk geeft onze barones de Kat zich gewonnen, een prachtig tijgertje dat zich zelfs laat oppakken en aaien.

Het wilde beest van Hotel Morey

Terwijl de Peruviaanse kust en Andes vooral aan honden toebehoren, hebben katten meer voet in de tropische aarde. How comes? Geen idee, misschien gewoon omdat er minder honden zijn? Van eenvoudige eettentjes tot luxe restaurants, van stoffige straatjes tot drukke verkeersaders, van backpacker hostels tot sjieke hotels, onze miauwende viervoeter gedijt overal. Zo ook in Hotel Morey, een deftig hotel in een voormalig optrekje van een rubberbaron, in hartje Iquitos.

Terwijl ik baantjes trek in het zwembad op de patio, denkt Rudy na over wat hij wilt eten bij ‘de Belg’, een luxe restaurant wat verderop. Een Belgische steak frites of toch maar een vol-au-vent? Keuzes, keuzes… We zijn eventjes op vakantie in plaats van op reis. Eventjes lekker niks.

Afgelopen week was ook wel erg hectisch geweest. Van Tarapoto naar Yurimaguas gereisd om aldaar een boot naar hier te nemen. Twee dagen tevergeefs gewacht; er gingen geen boten ivm met een blokkade op het traject. Tja, in de Amazone zijn vrijwel geen wegen om smeulende autobanden en brandende olievaten op te kwakken als je wilt demonstreren of staken. Dus ben je als pissige  Amazone-bewoner gedwongen over te gaan tot een rivierblokkade.

Uiteindelijk terug naar Tarapoto gereisd en een vliegtuig naar Iquitos genomen, om alhier een langzame Amazone-boot naar Colombia te nemen. Zo eentje waarbij je twee nachten in een hangmat op het dek slaapt. Blijken ze maar sporadisch te gaan; het Amazone water staat te laag (droogseizoen). Wachten maar weer, verkast naar een eenvoudige jungle lodge in Santo Tomas, een dorpje buiten Iquitos. Vandaag na twee dagen terug in Iquitos om tickets voor de ‘Rapido’, de snelle boot naar Leticia, Colombia te kopen, anders zitten we hier met Sint Juttemis nog. Die doet er maar 15 uur ofzo over en gaat dagelijks. Morgen geht es los. Eindelijk.

Dat was dus geen kattenpis afgelopen week, om onze miauwende viervoeter nog eens aan te halen. Natuurlijk schuilen er achter die vreemde plaatsnamen en reisperikelen intetessante reisverhalen en anekdotes, daarover vast meer bij thuiskomst (het wordt wat erg lang).

Vooral Santo Tomas, een doodgewoon dorp vlak onder Iquitos, was geweldig. Hier geen toeristische bezienswaardigheden, geen apen of roze dolfijnen op commando dansend voor de lodge, geen verfijnde tropische hapjes of jungle-frappucinos, geen exotische blauwe cocktails (blue Curaçao is hier nog erg hip, niet vintage).

Wat dan wel? Tafels voor kleine betonnen, houten en golfplaten huizen alwaar je voor een paar Sol een stevige lokale  hap krijgt geserveerd (voornamelijk kip, vis en rijst). Veel kletsende, lachende mensen op straten van aarde en gras. Veel Cumbia muziek schallend uit krakende luidsprekers. Verkoopsters van verse vis uit de rivier, levensader van het dorp. Warmte. Vreemde vogels, een leuke kano-trip, een rondleiding door het dorp, mooie vergezichten, fruhschoppende Peruvianen (Lodewijk waar was je?). En katten dus.

Die hebben geen Sheba nodig in Santo Tomas, verse vis genoeg 😀.

Morgen reizen we dus eindelijk verder de Amazone in, over de Amazone nog wel. We verwachten woensdagochtend in Leticia, Colombia aan te komen en reizen de dag erna waarschijnlijk per bootje door naar Puerto Narino, een klein dorp aan de rivier.

To be continued…

1. Marjo:
    3 oktober 2023
    Nou dat is me een hele belevenis! Ik had wel al gelezen dat het water in de Amazone dit jaar laag stond. Jammer van de rustige boot . Dus sta je altijd weer voor verrassingen. Goede reis op de snelle boot😘😘👍
  2. Rudy en Rivka:
    4 oktober 2023
    De reis met de snelle boot was toch ook wel bijzonder. De Amazone rivier is enorm, en honderden kilometers alleen maar bos. Erg mooi! Vervolgens bij aankomst wachten tot het emigratiekantoor opende in Peru (de papegaaien vlogen ons om de oren 😀) paspoorten laten stempelen, de rivier weer over per boot, naar Colombia, hotel gezocht, paspoorten weer laten stempelen in Colombia, het was een flinke maar adembenemende trip!
  3. Cauffman poncelet mclaire yves samuel:
    4 oktober 2023
    Votre périple est magnifique , bravo rivka pour les écrits ! ... pour ce texte tres envieux... 💖 jolies photo 💋💋💋
  4. Rudy en Rivka:
    5 oktober 2023
    Merci ma belle sœur! C’est un très joli voyage (après il nous faut des vacances 😄). Gros bisous à vous trois 😘
  5. Hersjel:
    4 oktober 2023
    Wat een eng roofdier, daar hebben we er ook nog wat van rondlopen. Wel bijzonder al die steden/stadjes/dorpjes langs de rivier waar je alleen kunt komen met een boot of met een vliegtuig. Een soort eilanden in de jungle. Heb je veel dorpen langs de rivier, een soort lint-bebouwing zoals je het in belgie (maar ook de VS) wel langs de grote wegen hebt? Heb je tanksstations langs de rivier voor de boten en restaurants of is het meer onbewoond?
  6. Rudy en Rivka:
    4 oktober 2023
    Ja, die dorpen en steden zijn net eilanden, heel geïsoleerd. Gisteren de nachtboot van Iquitos naar Leticia in Colombia genomen (drielandenpunt met Peru en Brazilië). Zo’n 800 kilometer over en dwars door de Amazone. Bij vertrek uit Iquitos, een enorme stad, passeer je drijvende tankstations, houten barakken op de rivier, niks op of aan het land. Nadat je de suburbs bent gepasseerd en meerdere zijrivieren zich bij de Amazone hebben gevoegd wordt het al snel heel stil. De Amazone is enorm qua rivier, dat is eigenlijk niet uit te leggen, kilometers breed en aan weerszijden alleen maar bos, bos bos. Dat is echt heel bijzonder. Het was helder ‘s nachts en dat maakte het plaatje wel af. Af en toe passeerden we dorpjes, er werd een paar keer gestopt, maar die zijn enkel bereikbaar per boot en vallen in het niks bij de honderden kilometers bos. Nu zijn we dan in Leticia, een tropenstadje van zo’n dertigduizend inwoners, bijna iedereen beweegt zich voort per motor, aan auto’s heb je hier niks (bij gebrek aan wegen). Al het serieuze vervoer speelt zich af om en nabij de haven. En de havens? Dat zijn houten barakken, loopplanken, zanderige rivierbeddingen. honden, kippen… Het is echt een andere wereld 😀.
  7. Joep:
    12 oktober 2023
    Wat een avonturen… is wat anders dan met D-Reizen all inclusive naar Turkije 😜
  8. Rudy en Rivka:
    14 oktober 2023
    Hahaha 😂! Ja dat kun je zeggen! Ik geloof wel dat we op zijn minst een All-inclusive vakantie in Blankenbergen nodig hebben na deze reis 🤨